Sunday, August 9, 2009

Resipi Maruku

Resipi Maruku ni memang ekin dah cuba..dan amat mudah nak buat. Yang penting kome kena le beli acuan Maruku tak kisah apa jenis sekalipun. ekin memang suka makan Maruku..sejak zaman sekolah dulu lagi (teringat le pulak)....masa tu ekin duduk kat hostel STMAA ( SMK Tok Muda Abdul Aziz, Sg. Siput (u) Perak), kami sume, boleh tengok tv seminggu 3 hari aje iaitu bermula petang Jumaat hingga petang Ahad.Setiap petang Jumaat ada cerita Hindi ..dan ekin ngan kengkawan yg lain sibuk le pegi beli maruku kat uncle kacang putih yang matanya juling, jual maruku kat tepi pagar sekolah ( ina hashim, normi mastor kome ingat tak lagi?)..masa tu rasa maruku tu sedap bebeno..ye la dah makan ramai-ramai apa pun sedap..ye tak. Tapi sekarang ni, tekak ekin dah tak bleh nak terima maruku yg diaorang buat..tu..rasa mcm lain je..jadi ekin pun cuba korek resipi dari sume kengkawan dan sedare mare. Hasilnya..kini ekin dah bleh tersenyum sebab, Resipi Maruku ekin memang Best..(ekin ada bukak kelas memasak untuk sesiapa yang berminat). Di sini ekin sertakan Resipi Maruku yg paling mudah telah ekin buat :-
Bahan-bahannya
1 Kg Tepung Maruku Baba's ( Biru )
5 sudu Tepung Ubi
1 Sudu Marjerin @ Planta
1 cawan Bijan
3 sudu Serbuk Jemuju (kat kedai mamak ada jual)
sedikit garam
2 cawan Santan
2 sudu serbuk cil ( jika suka) * anak-anak ekin x suka
Campurkan semua bahan, kacau sekata. Adunan yang terhasil adalah sedikit lembik tapi tak pa..masa nak tekan dalam acuan senang. Pastikan tutup adunan dengan tuala basah sepanjang masa. Goreng terus dalam minyak panas. Nanti ekin masukkan gambo ..sori la tak siap lagi.


No comments:

Post a Comment

Post a Comment